Dagritme

Ik werk in mijn opvang met duidelijke dagritmekaarten, hierop kunnen kinderen zien wat we doen als ze binnen zijn. Er zit een wasknijper met een beertje op de kaart waar we op dat moment mee bezig zijn en ik probeer zo goed als mogelijk het dagritme aan te houden. Er zijn kaarten die er dagelijks hangen en kaarten die geregeld voor komen zoals op pad gaan, naar de winkel etc. Soms hangt er een aparte kaart tussen zoals een feestje dan leg ik dit vaak al van tevoren uit zodat ze weten wat er dan allemaal staat te gebeuren. Dit kan zijn een verjaardag maar ook carnaval, kerstfeest of sinterklaas. Verder is het ritme ongeveer elke dag een beetje hetzelfde zoals hieronder is beschreven. Bij elke activiteit leg ik uit wat er gaat gebeuren dit geeft rust en is er regelmaat, uiteraard zorg ik ook voor de reinheid voor, na en tijdens de activiteiten. En werk ik dus ook met de 3 RR-en (RUST REGELMAAT en REINHEID) in mijn opvang!

DAGRITME:

06.00 – 08.00 uur:

Rond deze tijd worden de meeste kinderen gebracht, na het afscheid mogen ze lekker gaan spelen of nog even lekker wakker worden op de bank en een kinderprogramma kijken op de televisie (kinderen die voor 07.30 worden gebracht kunnen op verzoek een boterhammetje mee eten tot 08.00 hierna wordt er niet meer gegeten tot het fruitmoment)

08.15 – 08.45 uur:

Als het nodig is brengen we met zijn allen de grote kinderen naar school.

09.00 – 10.00 uur:

Rond deze tijd gaan we met zijn allen wat fruit of verse fruithap eten en wat drinken, tijdens het eten en drinken gaan we een boekje lezen en/of liedjes zingen. Deze sluiten aan bij het thema van de Kiki!

10.00 – 11.30 uur:

Rond deze tijd gaan we iets met het programma van Kiki doen dit kan dan zijn knutselen of een spelletje of en andere activiteit. Dit is het moment van 1 op 1 aandacht en wanneer we activiteiten in een groep doen. Afhankelijk van wat er dan op het moment op het programma staat.

11.00 – 12.30uur:

Rond deze tijd gaan we eerst samen alles opruimen en gaan we een boterhammetje eten en wat drinken, de kinderen kiezen zelf hun beleg uit en ik smeer hun boterhammen in de keuken. Ondertussen zingen de kinderen liedjes tot we gaan eten. Na het eten poetsen we allemaal onze handjes en tandjes, worden kinderen die verschoon moeten worden verschoond en gaan lekker naar bed.

12.30 – 14.00 uur:

Als er kinderen liggen te slapen doen we beneden zo rustig mogelijk we gaan dan met de kindjes die niet slapen een rustige activiteit doen bijvoorbeeld met playmobil spelen, puzzelen, kralen rijgen, kleien, tekenen of een filmpje kijken of iets anders. Ik zorg dat dan ook de vaat is ingeladen en alles weer netjes is voor de kindjes weer uit bed komen.

14.00 – 15.30 uur:

Als de kindjes wakker zijn krijgen ze wat te drinken en een tussendoortje, worden ze verschoond en ga ik met kindjes die niet hebben geknutseld die dag nog even knutselen. Indien nodig gaan we met zijn alle de grote kinderen uit school halen. En spelen we met zijn alle nog even samen binnen of buiten.

15.30 – 16.30 uur:

Rond deze tijd worden vaak de eerste kindje s alweer opgehaald en spelen ze lekker vrij binnen of buiten. Soms is dit de tijd dat ik kindjes schmink.

16.30 – 18.00 uur:

Nog even tv kijken, kleuren, met de auto’s, de blokken of met het klei spelen tot iedereen is opgehaald. Kindjes die mee eten die eten rond de klok van 16.30 dan een hapje mee, en voor de kindjes die niet mee eten is er nog een klein stuk fruit, groentesnack of tussendoortje.

 

Algemeen:

Baby’s volgen hun een eigen ritme, en het verschonen van kinderen gebeurt zowel op vaste momenten en op de momenten dat dit nodig is. Als het weer het toe laat gaan we elke dag buiten spelen. We hebben vaste eet en drinkmomenten op de dag en houden ons hier graag aan, dus gelieve geen eten en drinken meegeven dit om te voorkomen dat andere ook willen en de rust daarmee wordt verstoord. Ten zij we anders zijn overeengekomen. Ik probeer baby’s zoveel mogelijk bij de grote kinderen te betrekken en met hun te knutselen.

Overdracht:

De overdracht van de kinderen van en naar de gastouder gebeurt over het algemeen mondeling maar ik maak ook gebruik van een overdracht schriftje hierin wordt door de gastouder geschreven hoe de dag van het kind was wat de voedingstijden waren en hoe vaak het verschoond is en of naar het toilet ging etc. Ook mogen de ouders er iets in schrijven hoe het kind het thuis doet zodat de gastouder ook over de situaties thuis meer te weten komt en het kind beter kan begrijpen. Ik stuur ook maandelijks een nieuwsbrief met informatie over de opvang en wat er de komende maand op het programma staat, en is er een algemene beertjes app voor de ouders van de kindjes zodat ik extra algemene informatie snel naar u toe kan sturen indien nodig.

 

Geef een reactie